top of page

Weekend-bikepacking i Skåne

Opdateret: 12. okt. 2019

Sydsverige er ideelt til korte weekendture. Det er hurtigt for os Københavnere at komme til, du har uendelig gravel og skovene for dig selv, og det er nemt at finde gode steder at overnatte. Allemandsretten giver mulighed for at lave egen lejr næsten hvor du vil med telt/bivy, og der er mange gode shelterpladser. Uanset hvad kommer du til at få følelsen af at være langt væk og isoleret - at opleve det på en cykel er ret perfekt.

Årets første bikepacking blev for mit vedkommende en tidlig apriltur til Skåne med mange "først'er". Min gode ven Jeff er relativt ny på en cykel med dropbars, og det her blev hans debut med bikepacking - som så mange andre så han lyset. Min spritnye Rodeo Labs Flaanimal gravelbike blev ligeledes testet, ligesom et sæt nye tasker fra Restrap var med.

Fredag eftermiddag blev cyklerne spændt på bilen - vi tog færgen og parkerede ved Perstorp øst for Söderåsen. Derfra cyklede vi direkte i Skoven over Misterhult og til Hörja - omkring 80% grusveje - og valgte en shelterplads nord for Hörja til første overnatning. Kun små 20 km på cyklen, men en fin start. Ved Hörja var der to små hytter som begge var ledige, og som både havde udendørs og indendørs ildsted og masser af brænde.

Jeg er mere levemand end sportsmand på en sådan tur, og der var i taskerne prioriteret plads til en 3-liters bag-in-box vin uden box - passede fint til 2 overnatninger. Maden denne aften var frysetørret Kebabgryde og Stroganoff... Når man er virkelig sulten er det fint, men heller ikke ret meget mere. Det gik fint til en australsk cabernet sauvignon. Anden aften skal ikke være frysetørret!

Dag 2 var hvor det rigtig startede med en fuld dag ude, og vi kom afsted omkring kl. 10 fra lejren. Vejret var perfekt, og vi fulgte i første omgang Skåneleden nordpå, hvor vi kørte små stejle stigninger, lumske nedkørsler og smuk singletrack. Ruten kan virkelig anbefales - meget smukt terræn. Jeg havde for travlt med at holde snuden i sporet og nyde det til at tænke på at tage billeder - det skal der klart være tid til næste gang. Generelt vil jeg nok prioritere tid af cyklen lidt højere, for det giver bare en anden mulighed for at tage omgivelserne ind.

Fra skovstier kom vi ud på decideret hard pack gravel, som altid er en kæmpe fornøjelse i Sverige. Modsat ret mange steder i Danmark forbindes mange små byer via grusveje - bare følg de gule skilte mod småbyerne. Så ser du kun sjældent asfalt. Hvis du insisterer, kan du nok køre tæt på 90% af dine ruter på grus, hvilket er ret unikt, og det samme har været tilfældet de gange jeg har cyklet ved Stockholm og Jönköping. Fedt at have det tæt på DK.

Vi prioritede at have vores mål relativt tæt på udgangspunktet pga. mit ofte uforudsigelige knæ - hvis det gik godt var det nemt at finde nye veje og stadig køre mod målet. Det endte med 50 km på grusveje mellem Hörja, Mala og Vittsjö, inkl. en mindre backtracking, da nogen havde tabt en drybag. Jeg lærte dermed ikke at sjuske med monteringen, når sporene er stenede og nedkørslerne OK hurtige... ;-)

Vi endte med at slå lejr ved et shelter ned til søbredden ved Vittsjö. Helt perfekt. Maden blev tilberedt over bål - efter en hel dag ude og frysetørret mad dagen før, var det helt perfekt med en simpel gang æg, pølser, løg og brød krydret med røg. Også her var vinen et godt match (alt smager bedre, når det serveres i emaljekrus). Jeff er i øvrigt pissegodt selskab og vi er lige mærkelige, så at sidde en hel aften ved bålet med vin og underholdning er super afslapning. Det er fedt at være på ensomme soloture, men det kan noget andet, når der er godt selskab. Snakkene er gode, når der ikke er andet man skal tage hensyn til!

Søndag stod morgenmaden på samme menu som aftenen før. Æg, pølser, løg, brød, kaffe. Indtaget ved bålet med søen som nabo - det bliver helt seriøst ikke meget bedre. Vil foretrække dét fremfor et fancy hotel any day! Vi kørte afsted på dagens 32 km med forventning om meget få højdemeter, men vi havde fejllæst topografien - "det er helt fladt i dag, Anders. Det bliver ren hygge"... Vi gas den gas på udelukkende grusveje, og når cyklen er godt læsset, bliver 32 kuperede km faktisk jævnt hårdt. Men lækkert var det, og grusvejene og skovene var fantastiske. Det var lidt antiklimaks at smide cyklerne på bilen og køre mod færgen - kunne godt have fortsat :-)