Test af Pelago Hanko Outback

For ikke så længe siden anskaffede jeg mig en ny hverdagscykel. Gal med gravel og bikepacking som jeg er, ønskede jeg en alsidig ting, der både kan være praktisk i byen og hurtig på grusvejene - valget faldt på en Pelago Hanko Outback.

Jeg er blevet virkelig glad for min nye hverdagscykel! Faktisk så glad, at jeg har planer om at den skal afprøves på min næste bikepackingtur i stedet for min normale og mere klassiske gravel bike, Rodeo Labs Flaanimal. Lad os starte med en beskrivelse af cyklen, der har en vejl. udsalgspris på 9.595 DKK. Billeder finder du i bunden af artiklen.


Dele & specs

Pelago er en finsk cykelproducent, der udelukkende laver kvalitetsrammer og gafler i stål. Pelago Hanko 4130 Cr-Mo stålrammen er super kvalitet, smukt lakeret og ganske let, og cyklen kommer i tre opbygninger: Street (singlespeed), Outback (10-speed Shimano Deore) og Commuter (8-speed indvendig), alle med hydrauliske skivebremser fra Shimano. Jeg har valgt Outback pga. den glimrende gravel- og terrænvenlige 1x10-speed Shimano Deore M6000 geargruppe. Kranken er sort alloy 34t og med praktisk chainguard. Det passer fint til både by og terræn, men på landevej i medvind vil du måske løbe tør for muligheden for at træde yderligere watt ud af benene (ikke et problem når man er Slowbike:-D). Kassetten er Shimano 11-42.

Hjulene er Pelago's egen alufælg bygget op med Shimano hubs - fælgene er ikke tubeless ready, hvorfor jeg personligt kommer til at supplere med Flat-Away indlæg inden jeg tager på en længere bikepackingtur med cyklen. Den kommer med Schwalbe G-One allround 35mm graveldæk, men har med skærme plads til 37mm, og uden skærme helt op til 47mm! Jeg kommer klart til at prøve store graveldæk med mønster på et tidspunkt, men til hverdag er de medfølgende skærme altså uundværlige i byen, hvis man spørger mig, og så er G-One et rigtig godt dækvalg.

Cyklen kommer med et efter min mening flot finishing kit i polered alu, og der er generelt kælet for detaljen. Den ser skidegodt ud, og selv ringeklokken har stil. Jeg har netop købt et Pelago frontrack, der kommer på en af de nærmeste dage. Flot og praktisk.


Hvordan kører den så?

Vanvittig godt! Som sagt er rammen ganske let, men samlet vejer cyklen selvfølgelig lidt tungere ind end de fleste normale gravelbikes (13 kg). Til mit behov er dette helt fint, og du får virkelig respons, når du træder til, så der er tale om en mere end almindeligt hurtig bycykel. Stålrammen er med til at gøre køreoplevelsen meget behagelig, og de eftergivende egenskaber gør den rar at have med at gøre i skoven.

I forhold til de to andre Hanko-modeller kommer Outback med et lidt mere 'racy' styr, altså mindre backsweep, hvilket gør den nemmere at manøvrere i skoven, og giver dig en lidt mindre oprejst stilling. Det passer godt til grus og bikepacking.

Jeg er stor fan af kun én klinge foran, men 10-speed 11-42 kassetten betyder selvfølgelig, at der i nogle tilfælde er lidt vel store spring imellem gearene. Jeg kommer selv til at skifte kassetten til en 11-34 eller lignende næste gang, tror jeg, da 34t-klingen på kransættet giver rigeligt små gear til danske og fx Sydsvenske bakker.


Konklusion

Alt i alt er denne cykel oplagt til dem, der ønsker at bruge den til mere end én ting, og som ønsker detaljer og kvalitet ud over hvad du normalt får i hverdagscykler. Os gravel-cyklister er generelt begejstrede for cykler, der opfører sig godt både on- og offroad, og som både føles hurtig og komfortabel, og der er denne cykel lidt af en drøm, når du også skal kunne bruge den i hverdagen til indkøb osv. Hvis jeg havde et stjernesystem, ville den få en del.

Slowbike forhandler ikke cykler (endnu), men jeg har adgang til Pelago, så hvis du er interesseret i at eje én, må du gerne tage fat i mig på slowbikedk@gmail.com.



35 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle